Richard Larsén 82:15 the story

För fem dagar sen kl 18:15 rullade Richard Larsén ner för den lilla grusvägen som leder ut till Sveriges sydligaste punkt. Det var en nedbruten föredetta svensk mästare som under 82h och 15min tagit sig 2059km och pressat sig bortom vad han och vi trodde var möjligt. Efter att fått sätta sig ner med vissheten att han inte behöver resa sig igen och börja cykla började ett leende sprida sig över det vindpinade ansiktet...

Hur hamnade vi här då? KOM Jakten sattes ihop efter att Richard hade nämnt ideén för Simon tidigare i sommar. När vi i slutet av augusti insåg att ska det bli av måste vi köra nu, då blev det stressigt. Vi kraftsamlade och snabbt ställde Allebike upp med sin awesome husbil vilket blev vårt hem under en vecka. Vi hittade också två fantastiska chaufförer i Johannes Hellström och Mats Cambert. Så med husbilen packade med massor av cyklar, energi och varma kläder började vi rulla upp mot Vittangi där starten skulle gå. Väl uppe fick vi en lugn dag i vacker Norrlandsmiljö där vi kunde planera det sista och testa materialet. Richard kändes väldigt lugn och fokuserad och vi somnade med rapporter om vackert väder och medvind i tankarna.

Dag 1

Kl 08:00 rullade Richard iväg från Vittangi för att cykla de 11 milen upp till Karesuando för att där vända söder ut, denna extrasträcka cyklades då den Finska gränsen tyvärr var stängd och vi inte kunde nå Kilpisjärvi (som är orten som ligger i höjd med Treriksröset). Teamet i bilen satt och kollade med skräckblandad förtjusning hur aerodynamiskt Richard sitter på cykeln. Snittet första 35 milen låg på 34km/h!

Efter vändningen vid gränsen hade vi en trevlig medvind och milen rullade på. Framåt eftermiddagen började Richard må illa och efter ca 40mil behövde han stanna och spy. Det var en knäckt Richard som staplade in i husbilen för 30min paus. Illamåendet och att han började inse vad det är han har framför sig bidrog till att det var många mörka tankar i hans huvud. Simon som har god erfarenhet från denna typ av utmaningar pratade med honom och vi fick ut han på cykeln igen, denna gång med sällskap av David. Tillsammans cyklade de vidare 16mil in i den kalla och stjärnklara natten. Kl 02:00 stannade vi för att sova 2h och dag 1 fick sitt slut.

Dag 2

05:26 får vi iväg Richard på cykeln, Simon cyklar med honom. Dimman ligger tätt, det är kallt men otroligt vackert. Storuman och Villhelmina passeras och Richard har kommit in i ett bra flyt. Målet med dagen är att komma en bra bit förbi Östersund och gärna 60mil totalt. Fram mot kvälllen tar vi en paus för varm mat, tyvärr kommer illamåendet tillbaka strax därefter och Richard spyr upp fisksoppan utanför Östersund. Vi har sen gårdagskvällen alltid haft en cyklist med Richard vilket är bra för moralen och säkerheten men det börjar slita på supportteamet för när Richard är i rörelse går det undan, nästan aldrig under 30km/h. Dag 2 tar slut ca 01:50 då tröttheten och kylan gör att vi måste stanna. Dag 2 summeras med 55mil och vi har gjort mer än halva sträckan. Richard har hela tiden legat före planen och vi tar beslutet att vi har råd att sova 3h i natt. Något vi kommer få ångra...

Dag 3

Tanken var att tre timmars sömn skulle få Richard att återhäma sig lite. Istället skulle vi nog kört på två timmar då Richard nu sov lite för länge och vaknade helt förstörd i kropp och sinne. Det finns bara en väg framåt dock, upp på cykeln igen! Vi får på honom kläder och han äter en macka innan han och Simon rullar iväg mot en kommande soluppgång. Med den extra sömnen har vi tappat mycket av det försprång Richard byggt upp under dag 1 & 2 så nu ligger vi bara 30min före schemat för att klara 84h. Teamet tar beslutet att idag behöver vi pusha ordentligt och cykla längre in på natten för att inte ha kniven mot strupen sista dagen. Milen rullar på och nu börjar orterna komma oftare och bli större.

Efter Vansbro kommer dock regnet vilket gör det lite mentalt tuffare. Som tur är börjar vi möta fler "fans" som hejar från vägsidan någor som lyfter Richard och han bombar på. Fram mot kvällen får vi besök av polisen i Karlstad som vill fotas med "långcyklarn" detta tillsammans med vänner till Richard som hejjar längs vägen gör att han orkar trycka på en timme extra genom regn och mörker fram till 03:00. Tredje dagen cyklar Richard hela 597 km med en snittfart över 30 km/h!

Dag 4 & målgång

I och med kraftsamlingen ligger Richard bra till tidsmässigt, det gör tyvärr inte morgonen på dag 4 lättare. Efter en blöt natt och 1 timmes sömn gör allt ont när Richard vaknar. Fötterna är svullna, tårna blå och han är trött på all söt energi och mat men nu är det faktiskt "bara" 35mil kvar och klappar han inte ihop fullständigt kommer det här gå vägen! Vi får iväg honom med David som medcyklist. Båda kommer överens om att Jönköping är en skitstad med elaka backar överallt ;) Efter det breder sig dock platta, vackra vägar ut sig över Småland och milen rullar på i bra takt.

Vi vet nu att tidsmässigt ligger vi bra till men vi väljer ändå att hålla stoppen korta, ca 10-15min/st. Vädret blir varmare och för första gången får Richard cykla i kortkort. Men när kroppen är trött är det svårt med tempraturregleringen och Richard tar på och av sig kläder ofta. Med ca 8mil kvar börjar det efter hand dyka upp cyklister som vill cykla med sista biten så vår lilla klunga växer.

Richard cyklar fram i en mental dimma och milen rör sig fruktansvärt långsamt, men tillslut med 3 mil kvar hoppar David & Mats in i husbilen och supportteamet drar ner till Smygehuk för att förbereda målgången.

Kl 18:15 så ser vi en svartklädd, blond kille rulla ner till Smygehuk och äntligen få kliva av cyklen. Sluttiden blir 82 timmar och 15 min, grymt imponerande och sista dagen snittar Richard 31,3km/h med över 170 mil i benen och mindre än 6 timmars sömn de senaste fyra dagarna!

Summering:

Distans totalt: 2059 km
Tid: 82h, 15min
Snittfart: 25,0km/h
Tid i rörelse: 65h 56min
Stopptid: 16h, 19min

Vill du verkligen analysera eller själv försöka dig på detta äventyr kan du titta närmare på rutten och Richards siffror på hans stravasida här.

Vi är grymt imponerade av Richards prestation och tacksamma för att vi får göra dessa äventyr i vårt jobb. Tack även alla som följt, gillat, kommenterat och hejat :D